تکنولوژی

متاورس چیست؟ همه چیز در باره آن

متاورس اصطلاحی است که در ماه های اخیر ممکن است در موردش چیزهایی شنیده باشید. شاید خوانده باشید که متاورس قرار است جایگزین اینترنت شود. شاید همه ما قرار است آنجا زندگی کنیم. شاید فیس بوک (یا Epic، یا Roblox، یا ده ها شرکت کوچکتر) سعی در تصاحب آن داشته باشد. و شاید ربطی به NFT ها داشته باشد. توضیح چیستی آن به یک دلیل دشوار است: لزوما وجود ندارد. تا حدودی یک رویا برای آینده اینترنت است و تا حدی یک روش منظم برای محصور کردن برخی از روندهای فعلی در زیرساخت های آنلاین، از جمله رشد جهان سه بعدی بلادرنگ. بیایید بیشتر با متاروس آشنا شویم.

متاورس چیست؟
متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

متاورس به پلتفرم های دیجیتال یکپارچه فعلی و آینده اشاره دارد که بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده متمرکز شده اند. به طور گسترده ای به عنوان مرز بعدی اینترنت مطرح می شود و به عنوان یک فرصت تجاری و مالی قابل توجه برای صنعت فناوری و سایر بخش ها دیده می شود. متاورس یک فضای دیجیتال نیست، بلکه تعدادی فضا و تجربیات دیجیتالی است که در حال حاضر توسط شرکت‌ها برای ارائه تجربیات دیجیتال واقعی‌تر و فراگیرتر ایجاد شده‌اند.

در حال حاضر، برخی از جنبه‌های متاورس در بازی ‌های ویدیویی موجود با قابلیت اینترنت مانند Second Life، Minecraft و Fortnite ادغام شده‌اند. این بازی ‌ها تجربه ‌های اجتماعی و مجازی همه جانبه ‌ای را ارائه می ‌دهند که دارای یک دنیای مجازی پایدار هستند که بازیکنان از سراسر جهان می‌ توانند به طور همزمان در آن شرکت کنند. بسیاری از رسانه ‌های اجتماعی و شرکت ‌های فناوری مانند Meta Platforms (فیس‌بوک) و مایکروسافت با هدف ایجاد پلتفرم‌ هایی که افراد بتوانند به صورت اجتماعی و از راه دور کار کنند، روی Social VR سرمایه‌ گذاری می ‌کنند.

ویژگی های متاورس

ویژگی های متاورس
ویژگی های متاورس

می توان گفت که متاورس دارای ویژگی های زیر است:

  • بدون محدودیت: هیچ مانعی بین دنیای واقعی و دنیای دیجیتال وجود ندارد، بی نهایت است.
  • غیرمتمرکز: هیچ شخص، شرکت یا نهاد واحدی بر متاورس کنترل ندارد. همه کاربران توانایی و کنترل یکسانی بر جهان خود دارند.
  • پایدار و دائمی: همیشه فعال است و نمی توان آن را حذف یا خاموش کرد.
  • سیستم اقتصادی کارآمد: جهان های دیجیتال دارای اقتصادهای کاملاً کارآمد مبتنی بر ارزهای دیجیتال خواهند بود و فرصت هایی برای خرید، فروش، سرمایه گذاری و مالکیت واقعی ارائه می دهند.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر: متاورس به شدت خالق محور خواهد بود و مملو از محتوا و تجربیاتی خواهد بود که توسط خود کاربران ساخته یا ارتقا یافته اند.
  • سخت افزار Agnostic: این دنیاهای دیجیتال می توانند از اشکال مختلف سخت افزاری قابل دسترسی باشند. کاربران در این دنیاها می توانند با استفاده از دستگاه های توسعه یافته (VR/AR)، تلفن همراه، تبلت، و پوشیدنی ها و غیره با همه چیز تعامل داشته باشند.
  • تجارب اجتماعی: توانایی به اشتراک گذاری محیط های مجازی با افراد دیگر در یک جهان و داشتن حس واقعی حضور یک عنصر حیاتی از متاورس است.

مزایای متاورس چیست؟

با روند رو به رشد دورکاری، افراد بیشتری برای معاشرت و تعامل آنلاین به فضاهای مجازی و شیوه‌های ارتباط دیجیتالی مانند ویدئو و کنفرانس اینترنتی متکی هستند.  برای ارتقای تجربه دیجیتال موجود خود به سطح بعدی، متاورس طیف وسیعی از قابلیت‌های دنیای واقعی را در یک دنیای غوطه‌وری سه بعدی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در زیر مزایای کلیدی متاورس آورده شده است.

مزایای کلیدی دنیای سه بعدی
مزایای کلیدی دنیای سه بعدی

پرداختن به چالش های کار از راه دور

متاورس این پتانسیل را دارد که به تمام چالش های موجود در کار از راه دور رسیدگی کند. این یک محیط مجازی برای مدیران فراهم می کند که در آن می توانند با کارمندان (آواتارهای آنها) ملاقات کنند، با آنها ارتباط برقرار کنند، زبان بدن آنها را بخوانند و تعامل حضوری را حفظ کنند.

ابزار عالی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی

متاورس ابزاری مفید برای متخصصان مراقبت های بهداشتی و کادر پزشکی است که قبلاً به دلیل محدودیت های جغرافیایی قادر به ملاقات بیماران نبودند. در دنیای مجازی متاورس آنها می توانند با بیمار تعامل داشته باشند و بینش روشنی نسبت به وضعیت سلامتی او داشته باشند.

هیجان انگیزتر کردن بازی های آنلاین

به لطف فضای واقعیت ترکیبی در متاورس که ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است، حضور در بازی ها جذابتر و هیجان انگیزتر شده است. در این بازی ها امکان خرید، فروش و تجارت دارایی های درون بازی در قالب NFT برای کاربران وجود دارد. علاوه بر این، با استفاده از ایده آواتارها کاربران می توانند شخصیت دلخواه خود را که شامل پوشش، چهره و … است طراحی کنند.

ارائه تجربه تورهای مجازی

همه نمی توانند به مقصد مورد نظر و دلخواه خود سفر کنند. اینجاست که متاورس وارد صحنه می ‌شود و به مردم اجازه می‌دهد تا به صورت مجازی از مکان ‌هایی بازدید کنند که نمی ‌توانند از نظر فیزیکی به آنجا بروند.

درآمدزایی

در دنیای متاورس برخی افراد به دنبال استفاده از اکوسیستم برای ایجاد پروژه های خاص تجاری خود هستند. برخی دیگر به دنبال فرصت هایی برای ایجاد درآمد هستند. خوشبختانه متاورس پتانسیل پاسخگویی به خواسته های هر دو گروه را دارد. با توجه به ماهیت متن باز آن، هر کسی می تواند یک پروژه مرتبط در بالای اکوسیستم بسازد. به همین ترتیب، مردم می توانند به عنوان کاربران معمولی به اکوسیستم بپیوندند و برای کسب درآمد NFT ایجاد و معامله کنند.

موارد استفاده و کاربردهای متاورس

برای استفاده پیشرفته از بلاک چین

با متاورس، شرکت‌ها می‌توانند بازارهای NFT هیجان‌انگیزتر و واقعی‌تری را طراحی کنند که در آن کاربران می‌توانند با سایر کاربران تعامل داشته باشند، به NFT‌های مورد نظر نگاه کنند و تصمیمات بهتری برای خرید بگیرند. از آنجایی که متاورس قلمرو مشترکی از فضای مجازی را ارائه می‌ کند، بازی ‌های جدید NFT یا بلاک چین را تبلیغ می‌ کند که در آن بازیکنان می ‌توانند کلکسیون‌ های درون بازی را خریداری کنند و آنها را با سایر شرکت ‌کنندگان معامله کنند. توسعه دهندگان بازی های مبتنی بر بلاک چین از آن برای توسعه نسل بعدی این بازی های آنلاین استفاده می کنند.

فضاهای کار و یادگیری مجازی

همه‌گیری کووید-19، کسب ‌وکارهای سراسر جهان را مجبور به اتخاذ شیوه ‌های ارتباط دیجیتالی کرده است. پلتفرم ‌های کنفرانس ویدیویی برای کار از راه دور، کلاس‌های آنلاین و سایر ترتیبات کار از خانه نیز بسیار محبوب ‌تر شده ‌اند. اما این پلتفرم‌ ها به دلیل تعامل صوتی و تصویری در زمان واقعی، جذاب نیستند. متاورس تجربه جذاب تری را برای رفع این محدودیت از طریق محیط مجازی غنی از گرافیک، آواتارهای سه بعدی و جلسات همه جانبه در اختیار کاربران قرار می دهد.

کاربردها و موارد استفاده
کاربردها و موارد استفاده

مشاغل و بازارهای مجازی

فناوری فرصت‌ های جدیدی را برای کسب ‌وکارها ایجاد می ‌کند و به آنها کمک می‌ کند خدمات و پیشنهادات خود را به طور مؤثر تبلیغ کنند. با افزایش پیاده‌ سازی متاورس، شرکت ‌ها از سطح دوبعدی تجارت الکترونیک بیرون می‌ آیند و فضاهای مجازی ‌سازی واقعی را برای تجربه ‌ای عمیق اتخاذ می‌ کنند. صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک می توانند در فضای مجازی با بازرگانان تعامل داشته باشند و تشریفات تجاری مانند بازرسی محصول، مذاکرات و نهایی کردن معاملات را انجام دهند. به علاوه، آنها می توانند با استفاده از محتوای بازاریابی تعاملی و واقع بینانه به جای اتکا به تاکتیک های بازاریابی دیجیتال، بهتر بر مشتریان تأثیر بگذارند.

گسترش پلتفرم های رسانه های اجتماعی

یک پلتفرم مبتنی بر متاورس با ایجاد حس حضور در میان کاربران، تجربه ای فراگیرتر را برای کاربران رسانه های اجتماعی فراهم می کند. ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تجربه دیجیتالی واقعی‌تری را فراتر از توانایی ‌های دنیای رسانه‌ های اجتماعی کنونی ممکن می ‌سازد.

چه شرکت هایی در متاورس حضور دارند؟

تغییر نام فیس بوک به متا
تغییر نام فیس بوک به متا

در پاییز 2021، فیس بوک اعلام کرد که نام خود را به Meta Platforms (FB) تغییر می دهد و سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد تجربیات متاورس انجام می دهد. با انجام این کار، از مالکیت فعلی خود بر Oculus، یک شرکت تجهیزات واقعیت مجازی استفاده خواهد کرد. متا پلتفرم معتقد است که تجارب واقعیت مجازی همه جانبه روشی است که در آینده افراد در رسانه های اجتماعی با هم تعامل خواهند داشت. با این حال، بسیاری از چشم انداز متا حدس و گمانی است که بر فناوری ها و ظرفیت سروری که در حال حاضر وجود ندارد تکیه می کند.

دیگر شرکت ها

در همین حال، مایکروسافت (MSFT) بر روی تطبیق فناوری هایی که در حال حاضر برای متاورس دارد متمرکز است. آنها سرویسی به نام Mesh دارند که یک پلتفرم واقعیت ترکیبی است که به کاربران اجازه می دهد از طریق تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود بدون نیاز به خرید هدست واقعیت مجازی، به محیط های واقعیت افزوده دسترسی داشته باشند. مایکروسافت همچنین قصد دارد تیم های مایکروسافت را در متاورس ادغام کند و تجربه ای همه جانبه تر برای کارکنان از راه دور و جلسات مجازی ایجاد کند.

شرکت هایی مانند Roblox (RBLX) در حال ایجاد تجربیات مجازی یکپارچه برای گیمرها هستند. Roblox یک پلتفرم آنلاین است که در حال حاضر بر روی جوانان متمرکز شده است و کاربران برای بازی های دیجیتال به آنجا می روند. این شرکت امیدوار است که به بازی های بزرگسالان گسترش یابد.

از شرکت ‌های دیگری که روی پروژه ‌های متاورس کار می‌ کنند Nvidia Corp (NVDA) هستند که در حال ساخت یک پلتفرم Omniverse است که می ‌تواند کلمات مجازی سه بعدی را در یک جهان مشترک به هم متصل کند. این پلتفرم در حال حاضر برای ایجاد شبیه‌ سازی ساختمان‌ ها و کارخانه‌ ها استفاده می ‌شود. نایک (NKE) همچنین با ثبت علائم تجاری دیجیتالی لوگوهای اصلی خود برای ایجاد کفش ‌های ورزشی و تجهیزات مجازی نایک و با ایجاد نیکلند (دنیای مجازی) در پلتفرم Roblox، یک بازی متاورس ایجاد می‌کند.

محمد ملکی راد

محمد ملکی راد هستم، یک برنامه نویس اندروید و عاشق دنیای تکنولوژی الانم توی فرا استور مشغول بکار هستم با همدیگه جدید ترین های دنیای تکنولوژی رو توی فرامگ بررسی می کینم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا